ponedeljek, 20. julij 2020 ob 00:00

Domačnost, toplina, zagnanost, dobrovoljnost na Kriških podih in odprtost za akcijo Gluhi strežejo v planinskih kočah

18. in 19. julija 2020 se je nadaljevala akcija Gluhi strežejo v planinskih kočah v Pogačnikovem domu na Kriških podih, kjer se je odvijala drugič. Visokogorska planinska koča, ki leži na 2050 metrov nadmorske višine, je kljub hladnem, oblačnem in spremenljivem vremenu privabila tudi več kot 20 gluhih in naglušnih planincev.
Vsakič, ko pomislimo, da se bo akcija nadaljevala v visokogorju, sta v mislih dve stvari: »Bomo dobili prostovoljce in tolmače? Bo lepo in toplo vreme?« Odgovor za Pogačnikov dom: »Tolmačil bo gluh prostovoljec. Vreme pa bo ves čas spremenljivo, hladno - toplo - vetrovno - mokro.«

Pogačnikov dom na Kriških podih je bil v soboto zjutraj malo nad ničlo, foto arhiv GSPK.

Za prostovoljno delo na Kriških podih so se javili 4 gluhi prostovoljci, ki so tudi strastni planinci. V petek, 17. julija 2020, so se skupaj pripeljali do tovorne žičnice Trenta - Kriški podi, kamor so dostavili materiale za predstavitve naše akcije. Po sporočilu SMS oskrbnici Maši, da je material naložen, so se odpravili peš do planinskega doma, kamor so prispeli v roku tri ure in pol. Ekipa Kriških podov (oskrbnica Maša, kuharici Barbara in Ana) jih je toplo sprejela. Namestili so se v sobe, večerjali in se hitro dogovorili za način strežbe. Prednost ekipe je bila, da so vsi po duši planinci, poznajo strežbo in razumejo pomen akcije, saj so skoraj vsi že sodelovali v tej akciji. Poznala se je njihova izkušenost in vsak je vedel, kaj je njihova naloga v času akcije.

Pravi ekipni tandem, ki na tihi način prikazuje inkluzijo, foto arhiv GSPK.

Po prihodu v kočo so gluhi prostovoljci posneli mini dobrodošlico:

Sobotno jutro je prineslo zimsko vreme, dve stopinji celzija. Da bodo obiskovalci planinci začutili toplo kočo, so prostovoljci pripravili in prinesli v kočo drva za ogrevanje doma. Prostovoljno delo v akciji ni samo strežba, v delo sodi čisto vse, kar se od prostovoljcev zaproša. To je v primeru akcije na Kriških podih nošenje in kurjenje drva, lupljenje jabolk, priprava pijače in hrane, pomivanje posode, učenje slovenskega znakovnega jezika, pogovori za dušo z gluhimi in naglušnimi obiskovalci, celo odmašili školjko, bil je namreč zamašen ...  Prostovoljci tudi sami začutijo odgovornost in so samoiniciativni, kar akcija zelo toplo pozdravlja. Odlikuje jih vsestranskost in pripravljenost za vsako delo. Prav tako smo lahko videli, da se niso ozirali izključno samo na svojo vlogo v delu, temveč so se vključili v druge vloge in pomagali tam, kjer jih je ekipa najbolj potrebovala.

GSPK_Kriski_podi__1_ GSPK_Kriski_podi__3_ GSPK_Kriski_podi__2_

Blaž in Brane, prostovoljca v akciji GSPK, pripravljata drva, prostovoljka Olga lupi jabolke za pripravo slastne sladice, vodja ekipe prostovoljcev Aleš pomiva posodo, foto arhiv GSPK

Maša Stanič, oskrbnica Pogačnikovega doma na Kriških podih, je celoten vikend opisala takole: »Tako kot lansko leto, smo tudi letos bili del akcije Gluhi strežejo v planinskih kočah. Prostovoljci akcije so hvaležni, da jih sprejmemo in jim omogočimo potek akcije, v resnici pa smo mi hvaležni njim, da nam popestrijo sezono z dobrovoljnim vikendom in nam zagnano pomagajo pri delu.

Akcija je med planinci zelo dobro sprejeta. Nekateri so sicer od začetka zadržani in še ne vedo za kaj se gre, a kmalu ugotovijo, da jih na mizah čaka jedilni list s prikazom kretenj in vsi se prav kmalu navdušeno začnejo učiti kretnje. Prostovoljci z veseljem pomagajo pri učenju.

Vidi se, da je akcija zelo dobro zasnovana, vse naštudirano in dodelano. V mapah, ki so na mizah, so prikazane kretnje, razložen sistem valjčka. Mape so pripravljene tudi v tujih jezikih. Prostovoljci so utečeni v strežbi in komunikacija z nami je potekala brez težav, brez kakršnih koli nesporazumov. Za nas delo poteka malce drugače, saj sicer strežemo samo pri točilnem pultu. V tem vikendu pa prostovoljci strežejo pri mizah, tako da je veliko lažje tako za nas, kot za planince.

Prostovoljci z veseljem postrežejo vsakega gosta, brez težav pa poprimejo tudi za kakršnokoli delo.  Odlično opazujejo naše delo in se takoj vklopijo in prilagodijo.

Všeč nam je bilo, da je prostovoljce prišla podpret tudi precej številčna skupina gluhih in naglušnih planincev. Vzdušje v koči je bilo zelo dobro in menimo, da so planinci še bolj videli, kako poteka komunikacija gluhih, saj so bili bolj »obdani« z gluhimi osebami, kot pa bi bili, če bi bili v koči samo prostovoljci.

V šali smo zvečer tudi rekli, da so gluhi edini gostje, ki so lahko v jedilnici dlje kot do 22. ure, saj se pogovarjajo v tišini in nikogar ne motijo. Sicer pa je zanimivo, ker je ozračje tišje, mirnejše in posledično tudi manj stresno.

Dobro nam je bilo tudi, da na akciji ni bilo uradnega tolmača, saj je bila izkušnja za vse bolj pristna. Sicer pa bi se zanašali zgolj na tolmača (tako mi kot tudi planinci) in ne bi doživeli prave izkušnje komunikacije z gluho osebo.

Upamo, da bomo tudi prihodnje leto imeli čast vas gostiti in vam omogočiti izvedbo akcije.«

Oskrbnica planinskega doma Maša Stanič otipava jezik slepih - Braillovo pisavo, ki je tudi del predstavitvene mape. Ta mapa pa leži na mizah. Preizkusite tudi vi v naših akcijah, foto arhiv GSPK.

V soboto so po 12. uri v planinski dom prispeli gluhi in naglušni planinci, ki jih je vodil idejni oče Miloš Ganić v okviru pohoda MOOSHribi (ena izmed sekcij mladinskega društva MOOSVID, ki je soorganizator akcije GSPK). Miloš se je zavedal, da sam ne bo zmogel in sta se prostovoljno javila dva slišeča sopohodnika, eden izmed njih je planinski vodnik PZS, Štefan Matjaž, ki se spoznal z akcijo v času usposabljanja Planinstvo za invalide/OPP na Boču. Pohod opisuje tako: »V soboto, 18. julija 2020, sem se kot vodnik PZS pridružil skupini gluhih in naglušnih planincev na pohod od Zadnjice do Pogačnikovega doma na Kriških podov. Na izhodišču je Miloš Ganić povedal nekaj uvodnih besed v slovenskem znakovnem jeziku o samem poteku pohoda. Nina Jeranko je kot prostovoljka tolmačica poskrbela, da sem jih tudi jaz razumel in tako pripomogla k zelo dobri izvedbi pohoda. Med potjo smo vsi uživali v pogledih na okoliške vršace, le proti vrhu nas je poškropilo nekaj dežnih kapelj. V koči nas je pričakalo toplo vzdušje za kar je poskrbela ekipa gluhih prostovoljcev, ki so nas tudi odlično postregli. Po okrepčilu smo poklepetali ter se odpravili k počitku. V nedeljo po zajtrku je Miloš podal še navodila za  sestop v dolino. Med sestopom smo si pogledali še spodnje Kriško jezero ter sestopili po isti poti. Ko smo prišli nazaj na izhodišče, smo bili vsi zelo zadovoljni, da je pohod uspel, sam pa sem bil bogatejši še za eno zelo dobro izkušnjo.

Utrinek iz pohoda MOOSHribi, foto arhiv Štefan Matjaž.

Pohodi sekcije MOOSHribi ter akcije Gluhi strežejo v planinskih kočah se mi zdijo zelo dobrodošle, saj pripomorejo k boljši integraciji gluhih in naglušnih oseb v planinstvu in približajo slovenski znakovni jezik družbi. Hvala vsem, ki sodelujete k izvedbi pohodov in akcij.«

Pohodniki MOOSHribi s prostovoljci akcije s pogledom v dolino Trenta in zastavo akcije z nazivom »Celo leto 2020 brez omejitev«, foto arhiv Štefan Matjaž.
Videoposnetku gluhi in naglušni planinci opisujejo svoj dan, ki jih je spretno intervjuviral vodja ekipe prostovoljcev Aleš (opazujte tudi, kako Aleš »kliče« intervjuvance k odgovorom (namig: ramena):

Nedeljski dan je bil opisan tako: »Uh, gužva je.« :) Gluhi in naglušni planinci, ki so prespali v planinskem domu, so že v dopoldanskem času se odpravili nazaj v dolino in mimogrede srečali še druge gluhe, ki so se odpravljali »gor«. Kljub še vedno hladnem in oblačnem vremenu je akcija spodbudila druge gluhe, da so si privoščili razgibano nedeljo in s svojo prisotnostjo v koči opozarjali nase in na svoj jezik, slovenski znakovni jezik. Eden od gluhih planinec je do Pogačnikovega doma tekel iz Velike Pišnice in to v dveh urah in 40 minut. Bravo!

V planinskem domu je vsak gost, ki je prišel, se trudil pogovarjati s prostovoljci in spoznaval svet gluhih.

Prostovoljka Olga se je tudi prelevila v animatorko in pokazala mlademu planincu kretnjo »E«, foto arhiv GSPK

Prostovoljec Brane v zeleni majici sprejema naročilo, opazi se tudi zapolnjenost prostora v koči, foto arhiv GSPK

Dejanja, ki pustijo sledi in je lahko družbi v zgled, so tudi opisana v prostovoljskih zgodbah. Nina Jeranko, ki je lansko leto sodelovala v akciji in je redna pohodnica MOOSHribi, je priskočila na pomoč pri tolmačenju med planinskim vodnikom PZS Štefanom in vodjo Milošem Ganićem: »Vesela sem, da se je akcija Gluhi strežejo po planinskih kočah spet začela. V prelepi koči na Pogačnikovem domu na Kriških podih so stregli gluhi natakarji, ki je bila na videz kot zagnana ekipa ter skrbela za delovanje akcije in dobro vzdušje. Počutila sem se hvaležno in toplo, da so mi lepo postregli z zelenjavno juho in jabolčnim zavitkom. Akcija je zelo pomembna za gluhe in naglušne kot tudi za slišeče. Gluhi in naglušni smo zelo prikrajšani in živimo v svetu tišine. Moto akcije je »Biti inkluziven«, kar pomeni, da se želimo vključiti in tudi delovati ter spoštujemo individualnost vsakega prostovoljca v planinskih kočah in tudi promovirati slovenski znakovni jezik ter ozaveščati o gluhoti in naglušnosti.

Biti tolmačka je zame velik navdih, saj želim pomagati gluhim in naglušnim tolmačiti, da razumejo vsebino govora. Miloš Ganić, ki je idejni oče te akcije GSPK, me je prosil, če bi mu pomagala prevajati. Brez problema sem rada to sprejela. Kljub temu, da sem naglušna od rojstva, je znakovni jezik moj drugi materni jezik. Ko sem opazila gluhe in naglušne ter tudi Miloša Ganića med pogovorom z gospodom Štefanom Matjažem, sem videla, da se niso dobro razumeli, zato sem priskočila na pomoč, da bi jim tolmačila. Gospod Štefan je govoril o varnosti med pohodom ter o opremi. Gospod Štefan se mi je zahvalil in omenil, da brez tolmača ne gre.  Upam, da bom še kdaj v bodočnosti pomagala pri tolmačenju.«

Nina (na levi), ki tolmači pogovor med planinskim vodnikom PZS Štefanom (na levi) in vodjem pohoda MOOSHribi Milošem (na sredini), foto arhiv GSPK

Ekipa Kriških podov, hvala za vso domačnost, toplino, zagnanost, dobrovoljnost in za vso zaupanje!

Nadaljevanje akcije bo čez dva tedna - 1. in 2. avgusta 2020 na Triglavskem domu na Kredarici, kjer vas bodo gluhi stregli!

Video vabilo na Kredarico:

Maja KUZMA GANIĆ

Več o akciji najdete na povezavi tukaj.

Vabilo, ki smo ga objvaili za Pogačnikov dom na Kriških podih, kjer so stregli porostovoljci akcije Gluhi strežejo v planinskih kočah je dostopno na povezavi tukaj.

Sledite nam tudi na ostalih socialnih omrežjih (Facebook, Instagram, Twitter), kjer redno objavljamo novičke o dogajanju akcije v planinski koči.